Kým pred rokom dieťaťu ožívali nálady žltej, modrej, červenej jednotlivo, v druhej triede už farby k sebe zvedavo pristupujú, dotýkajú sa, ba dokonca sa začínajú prenikať, aby dali vzniknúť farbe ďalšej. S pomocou voskoviek a pasteliek začínajú druháci k veľkým tlačeným písmenám písať malé tlačené a na hodinách matematiky už počty naberajú na intenzite. Základné počtové úkony si deti rozširujú o prácu s násobkovými radmi a ich obrazným stvárnením.
I keď druhák už opustil krajinu rozprávok, ešte stále sa nachádza v „zlatej školáckej krajine“. Školácka práca preňho nie je novinkou, a zlomové vývojové obdobia – 9. a 12. rok života – sú ešte tak trochu v nedohľadne. Ostáva tak čistá radosť pre čaro prítomného okamžiku a veľké pravdy sveta, ktoré k dieťaťu prichádzajú z úst učiteľa.