Prečo nemajú deti učebnice?
V škole sú bežne používané knihy ako atlasy, slovníky, gramatiky, zbierky úloh či slovenská alebo zahraničná próza či poézia. Učiteľ využíva aj učebnice, ale radenie učiva a jeho spracovanie z rôznych zdrojov musí byť v súlade s bezprostredným zážitkom a s potrebami triedy.
Vzdelávajú sa deti v súlade so ŠVP? Nadobudnú všetky vedomosti tak, ako deti v iných školách?
Vzdelávajú sa v súlade so vzdelávacím programom waldorfskej školy, kde profil absolventa zodpovedá profilu absolventa na štátnej základnej škole.
Majú rodičia kontrolu nad tým, ako a čo sa ich deti učia?
Rodičia sú informovaní o všetkom na rodičovských stretnutiach raz mesačne. Majú aj možnosť individuálnych konzultácii. Všetko učivo majú deti v zošitoch a tie, ktoré potrebujú extra pomoc, sú vedené pomocou pravidelných konzultácii učiteľa a rodičov, prípadne s pomocou špeciálneho pedagóga, psychológa a iných odborníkov. Prístup k waldorfskému vzdelávaciemu programu je otvorený každému, kto sa oň hlbšie zaujíma.
Čo je podstatou antropozofie?
Je to filozofický smer, ktorý učí vidieť svet a deje v súvislostiach a lepšie chápať ľudskosť. Jeho podstatou je iný pohľad na človeka, než je bežne zaužívaný. Človek nie je len telesná bytosť, ale aj duševná a duchovná a z tohto pohľadu je vybudovaná aj metodika vyučovania. Zakladateľom je rakúsky filozof Rudolf Steiner. Aby ste prenikli do spôsobu vyjadrovania, ktorý Rudolf Steiner používa, potrebujete ochotu a otvorenosť vnímať jeho spôsob písania.Jeho myšlienky sú dodnes využívané a každodenne sa s nimi stretávame, hoci netušíme, že dal podnet na ich vznik (napr. bio-dynamické poľnohospodárstvo a uznávaná značka potravín Demeter, lieky a kozmetika firiem Weleda či WALA, waldorfské školy, liečebno-pedagogické domovy, antropozofické nemocnice a pod.; architektúra, metóda Werbeck-Svärdström v školení spevu a pod.). Výsledky Steinerovho bádania človeka ho viedli k tvorbe pedagogiky, ktorá dostala názov waldorfská podľa miesta, kde vznikla prvá waldorfská škola.
Je prítomná v predmetoch? Ako?
Nie je predmetom vyučovania, je prítomná v spôsobe vyučovania a je nevyhnutným nástrojom učiteľa pri poznávaní detí a spracovaní učiva. Slúži aj pre prácu učiteľa na jeho vlastnom rozvoji.
Modlia sa deti ráno? Prečo?
Ráno deti začínajú zborovým prednesom krátkej veršovanky, ktorá v sebe nesie morálny kontext a vyjadrenie vďačnoti voči svetu. Týmto sa trieda naladí na atmosféru vážnosti k práci. Napr.: „Ja chcem sa učiť a pracovať chcem/ pracujúc učiť sa, učiac sa pracovať/ je to, čo ja chcem.“ „Prežívam jazyk v kráse a pevnosti/ slovo mi dáva pocit sily a hrdosti/rečou sa šatím, blízkych ňou hladím/spoznávam svet, seba ňou tvorím/vďaka nej vo svete bezpečne stojím.“ "
Ja pozerám do sveta.
Vo svete svieti slnko. Vo svete iskria hviezdy i spočívajú skaly. Rastliny žijúc rastú, zvieratá cítiac žijú. V ňom človek, vlastník duše, je ducha príbytok. Ja pozerám do duše, čo vo vnútri mi žije. Duch Boží tká a pradie,v slnka i duše svetle. Navonok v priestor sveta, do vnútra v hĺbky duše. K Tebe, ó Boží duch sa obraciam ja prosiac, kiež sila s požehnaním, k učeniu a k práci mi v mojom vnútri rastie." "Ak rozumieš zmyslu reči, odhalí sa ti svet v obraze, keď začuješ dušu reči, objavíš svet ako bytosť, keď zažiješ ducha reči, obdaruje ťa svet múdrosťou, keď budeš reč milovať, sama ti prepožičia svoju vlastnú moc. Preto chcem svoje srdce a zmysly k duši a duchu slova obrátiť a len v láske k nemu sám seba plne vnímať."„To že sa deti učia písať a počítať neskôr ich oneskoruje vo vývoji o 2-3 roky“ je to pravda? Prečo nie?
V prvom príp. druhom ročníku sa deti na waldorfskej škole stretnú s menším zaťažením ako ich rovesníci v štátnych školách. Nakoľko však všetky kurikulá - waldorfské ako aj štátne vychádzajú zo špirálovitého nadobúdania, utvrdzovania a prehlbovania vedomostí, nič tým nestrácajú. V neskoršom veku, ako aj celková nervová sústava dieťaťa je lepšie pripravená zvládať nároky abstraktnej výučby a deti, ktoré neboli od začiatku preťažované, majú ešte dostatok síl ponoriť sa do hĺbok preberanej látky.
Používajú deti PC? Nadobudnú potrebné IT kompetencie? .
WŠ umožňuje žiakom, aby sa stretli s virtuálnou realitou v čase, keď je ich osobnosť dostatočne zrelá na jej nápor.
Škola podporuje vynechávanie TV, PC a PC hier. Prečo?
WŠ uprednostňuje zážitkové informácie, nie virtuálne , ktorými sú naše deti aj tak preťažené. Usilujeme sa im dopriať možnosť si veci ohmatať, zažiť vo vlastnej skúsenosti. Preto škola podporuje vynechávanie TV najmä u detí a mladších žiakov. Správnosť tohto prístupu napokon dokazujú najnovšie neurovýskumy.
Majú deti problém s prestupom na iný typ školy?
To veľmi záleží od toho, v ktorom ročníku prestupujú a aké sú to deti. Celkovo platí, že čím neskôr a čím šikovnejšie dieťa, tým to má ľahšie.
. Ako sa darí absolventom na SŠ?
Dosahujú nadpriemerné výsledky.
Prečo sa venujú remeselnej práci? Štrikujú...
Práca rukami rozvíja myslenie. Existuje dokázaný súvis s rozvojom jemnej motoriky, reči a myslenia. Štrikovanie v prvej triede túto súvislosť podporuje.
Prečo sa matematiku učia „v pohybe“?
V pohybe sa učia deti nie len matematiku, ale aj slovenčinu, či iné poznatky, ale len vo veku, keď je pre deti veľmi prirodzené to, že sa chcú a potrebujú veľa pohybovať. Neskôr sa tento vonkajší pohyb premení na pohyblivé myslenie. Aj na tom, ako deti narábajú s predmetmi, hračkami, či tým, čo ešte nepoznajú v tomto veku, je vidno, že sa učia zo skúšania, z pohybovania, z manipulácie. Tým, že vecami hýbu, učia sa o ich kvalitách a funkčnosti.
Prečo 5=2+3 a nie 2+3=5?
Pre deti je prirodzenejšie vychádzať z celku a ten deliť, ale používame obidva spôsoby, len analytický spôsob dáva väčšiu istotu a pocit dieťaťu, že to vie, lebo si dané číslo môže
dostať ako chce napr. 5= 2+3, iné dieťa 5= 6-1, iné 5= 2+2+1.
Rovnako, keď si dieťa osvojuje fonematickú diferenciáciu - teda rozlišovanie hlások v slove, tiež najprv vychádza z celku vety, potom slova a až potom dokáže vnímať jednotlivé komponenty - hlásky.
Čo je to zážitkové učenie?
Vnímanie učiva v reálnom svete, pozorovanie skutočných vecí a javov, prirodzené prepojenie vedomostí s každodennou realitou.
Majú učitelia WŠ adekvátne vzdelanie?
Učitelia majú VŠ pedagogické vzdelanie II. stupňa a špecializáciu na waldorfskú pedagogiku. S vyššími ročníkmi stúpa zastúpenie odborných učiteľov.
Prečo je každá trieda vymaľovaná inou farbou?
Farby zodpovedajú duševnej nálade, ktorá v ročníku prevláda. To, že farby nesú informácie je známy fakt, ktorý využívajú aj mnohé psychologické testy súčasnosti.