Stále zvyšujúce sa percento populácie s artrózou a vysokým krvným tlakom, reumou alebo rakovinou, aj to je realita dneška. Zdá sa to neuveriteľné, ale existuje pedagogika a školský systém, ktorých absolventi sú takmer 10 krát zdravší ako bežná populácia. Je to vôbec možné?
Vo februári roku 2007 bola publikovaná štúdia, ktorá skúmala rôzne aspekty života viac ako 1100 absolventov waldorfských škôl. V oblasti zdravia a chorobnosti prišli k veľmi prekvapujúcim záverom.
Pri ochoreniach ako artróza a vysoký krvný tlak, reumatické ochorenia štúdia preukázala dramatické rozdiely. V bežnej populácii je napríklad artróza zastúpená vo veku 53 až 62 rokov 40% a vo veku 65 až 70 rokov dokonca až 57% populácie. V kontraste s bežnou populáciou u absolventov waldorfských škôl je to takmer 10 krát menej! Podobné výsledky sa objavia aj pri vysokom krvnom tlaku a reume. Pri rakovine je tento rozdiel menší, ale predsa významný. Bežná populácia vo veku 65 – 70 rokov trpí rakovinou v 6% pričom medzi waldorfskými absolventmi je to len 1%. V cukrovke vyšli waldorfskí absolventi „len“ 4x lepšie. Bežná populácia trpí cukrovkou 4% pri type 1 a 8% pri type 2. U waldorfských absolventov je to len 1% pri type 1 a 2% pri type 2.Jedným z dôležitých zámerov waldorfskej pedagogiky je výchova ku zdraviu. Tento zámer obvykle nie je správne pochopený. Nejde totiž iba o aktuálne fyzické a duševné zdravie detí a mládeže, ktoré je mimochodom tiež lepšie u waldorfských žiakov, ale aj o vytvorenie základov pre budúce celoživotné zdravie. Pritom ale takéto poznatky nie sú žiadnou novinkou. „Ak necháme dieťa príliš veľa myslieť, vytvoríme tým v ňom vlohu pre skorú sklerózu a kôrnatenie tepien“, povedal zakladateľ waldorfskej pedagogiky Rudolf Steiner už v roku 1923. V dnešnej na intelekt zameranej spoločnosti je toto tvrdenie aktuálnejšie ako kedykoľvek predtým. A tento výskum jasne dokazuje pravdivosť slov Rudolfa Steinera, že príliš jednostranné intelektuálne a abstraktné učenie má skutočné negatívne dôsledky na dlhodobé zdravie.
Waldorfská pedagogika je tu s nami už takmer 100 rokov. Je celosvetovo uznávanou alternatívnou pedagogikou. Nesie však v sebe poklady, z ktorých ešte väčšina nebola odhalená. Ak chceme ozdraviť našu spoločnosť, a to nielen fyzicky ale aj duševne a morálne, mala by pedagogická veda a kompetentní pracovníci ministerstva školstva viac skúmať a hľadať dôvody týchto vedeckých zistení. Poznaním a aplikovaním týchto poznatkov do hlavného pedagogického prúdu, by mohla waldorfská pedagogika prispieť k celkovému ozdraveniu našej spoločnosti.
Použité zdroje informácií:
- Heiner Barz, Dirk Randoll: Waldorfskí absolventi (štúdia – nemčina)
- Abstrakt tejto štúdie (angličtina)
- Pôvodný článok (nemčina)
Zaujala Vás táto téma? Chceli by ste sa o nej dozvedieť viac? Zaujíma Vás prečo vlastne waldorfská pedagogika pôsobí tak ozdravujúco vo vývoji človeka? Opýtajte sa nás v diskusii pod článkom.