4.2.2015 00:00Stanislava Harkotová
BRATISLAVA - Trvalo trinásť rokov, kým slovenské školstvo rozhodlo, že aj alternatívna waldorfská pedagogika patrí do vzdelávacieho systému. Ministerstvo školstva ukončilo experimentálne overovanie a rozhodlo, že základná škola, ktorá ako jediná na Slovensku učí podľa prvkov waldorfu, môže uplatňovať alternatívny program. Ale zatiaľ len za svojimi múrmi.
Školský vzdelávací program Súkromnej základnej školy waldorfského typu v Bratislave sa začal overovať v roku 2001.
Jeho ukončenie sa predpokladalo po skončení absolvovania posledného ročníka, teda vo chvíli, kedy svoje školské výsledky prvýkrát ukážu deviataci.
Alternatívna pedagogika narazila na pochybnosti štátu
Proces sa však predĺžil o ďalšie roky.
Proces predĺžila reforma
Hovorkyňa ministerstva školstva Beáta Dupaľová Ksenzsighová tvrdí, že dôvodom bola školská reforma, ktorá prišla v čase experimentálneho overovania. S reformou prišla aj zmena legislatívy.
"Bol prijatý nový školský zákon, ktorý okrem iného stanovil dvojúrovňový model vzdelávania. Z uvedeného dôvodu bolo experimentálne overovanie predĺžené, a to vzhľadom na porovnanie výsledkov reformných ročníkov," komentuje hovorkyňa.
V roku 2013 nakoniec garant prišiel so záverečným hodnotením a odporúčal experiment ukončiť.
Rezort sa na základe analytiky nakoniec rozhodol vydať súhlas, že waldorfská škola v Bratislave môže svoj vzdelávací program uplatňovať.
Zdroj: SITA
Šírenie možné nie je
Ale len za svojimi múrmi.
Učiteľka waldorfskej školy Xénia Činčurová hovorí, že uzavretie overovania prinieslo rodičom či učiteľom školy po dlhom čase pocit stability a istoty, že škola nebude rozmarným rozhodnutím nejakého ministra zo dňa na deň zrušená.
"Ukazuje sa však, že dlhodobo výborné výsledky školy a neustále rastúci záujem o ňu zo strany rodičov štátnym orgánom prekážajú," podotýka.
Tie totiž podľa jej slov vo svojom rozhodnutí zakazujú šírenie waldorfu do iných slovenských škôl ako aj vznik nových škôl.
"Pritom už teraz existujú iniciatívy rodičov a učiteľov mimo Bratislavy túžiacich založiť ďalšie waldorfské školy pre svoje deti. Je absurdné vyhodnotiť waldorfské vzdelávanie ako úspešné a zároveň zakázať jeho šírenie v školskom systéme," tvrdí Činčurová.
Nová úprava
Dupaľová Ksenzsighová vysvetľuje súhlas výlučne pre jedinú školu tým, že predmetný vzdelávací program sa overoval len na nej.
Waldorf by si však časom mohli osvojiť aj iné školy.
REPORTÁŽ: O nových deťoch nemáme ani šajnu
"V rámci legislatívneho balíka máme v pláne priniesť úpravu, ktorá umožní jednoduchšie šírenie pedagogiky waldorfského typu," uzatvára hovorkyňa školstva.