Každé ráno sa stretávame, aby sme analyzovali situáciu a hľadali možnosti, ako štrajk podporiť. Chceme aj prostredníctvom našej stránky informovať najmä rodičov o tom, čomu sa venujeme.Od pondelka je naša škola v ostrom, časovo neohraničenom štrajku. Naši učitelia sa denne stretávajú a zúčastňujú na akciách Iniciatívy slovenských učiteľov, aby podporili po 26 rokoch márneho čakania požiadavku nastoliť tému vzdelávania ako prioritu v tejto spoločnosti. Potrebujeme však podporu rodičov, verejnosti, preto sprostredkúvame link na možnosti, čo pre nás môžete všetci urobiť, aby sa veci pohli a učitelia sa mohli vrátiť ku svojej práci.
https://dennikn.sk/blog/ako-pomahat-ucitelom-v-strajku-a-neskor/
Čo sa stalo v stredu 27.1.2016…
Ráno skupina našich učiteľov podporila protest učiteľov a rodičov v Leviciach.Ďalšia skupina našich učiteľov prijala pozvanie Bilingválnej strednej školy C.S. Lewisa pre učiteľov bratislavských škôl za účastí médií. Zišli sme sa zástupcovia cirkevnej, alternatívnej školy, Školy pre mimoriadne nadané deti a verejných škôl, aby sme spoločne so študentmi hľadali víziu dobrej školy. Prekvapivo sme sa zhodli na rovnakých veciach a tu sú výsledky našej diskusie:
V rozprave zaznelo, že v ideálnej škole je centrom žiak a jeho rozvoj. Chceme:
aby dieťa mohlo zažiť pocit zmysluplnosti
vďaka vytvoreniu podmienok pre individuálny prístup
aby sa dieťa do školy tešilo a bolo školou motivované a nie brzdené v rozlete
V ideálnej škole musí byť učiteľ rozumný a rozhľadený človek a aby sme takých ľudí do škôl dostali a udržali ich tam, potrebujeme:
dôverovať im a dať im slobodu
vo výbere učebníc
to chce peniaze priamo na školy
vo výbere pomôcok
to chce peniaze priamo na školy
prostredníctvom premeny inšpekcie (ako podporného, nie kontrolného orgánu, mentoring)
v uvoľnení učebných osnov
ohodnotiť ich
zaplatiť ich
aby mohol učiť aj živiteľ - muž
podporiť ich
špeciálne tímy (logopéd, psychológ, špeciálny pedagóg, sociálny pedagóg, liečebný pedagóg, asistent učiteľa) na školách
vtiahnuť študentov učiteľstva do života škôl zvýšením praxe
zmyslupné a chcené dopĺňanie vzdelávania (Coursera a pod.)
bez tlačenia do neužitočných školení
neznechutiť ich byrokraciou či slabým materiálnym zabezpečením školy
uvoľniť podmienky kvalifikovanosti, aby mohli učiť aj profesionáli z odboru, no “bez papiera”
mať na škole priestor, ako ich pedagogicky formovať (nahradiť DPŠ praxou)
vážiť si ich
zatraktívniť povolanie pre študentov
nevyčerpať ich a predísť vyhoreniu
menší úväzok ako priestor pre neformálne aktivity s deťmi
Ideálna škola je:
ak existuje partnerský vzťah medzi žiakom, rodičom, vedením školy a učiteľmi
ak je dostatočne vybavená technickým zabezpečením
ak je prostredie školy esteticky prívetivé a motivujúce
ak podnecuje kreativitu všetkých strán
ak je o reálnom živote a súvislostiach (nie len v teoretických učebnch plánoch)
ak dáva a prijíma spätnú väzbu namiesto nič nehovoriacich známok
ak v nej vládne kultúra dôvery
ak existuje možnosť slobodného výberu
ak sa poskytuje žiakom možnosť výberu
hĺbka učiva, metódy, učebné materiály
ak sa dá v rámci vyučovania vytvoriť priestor pre neformálne vzdelávanie (vo Francúzku majú na to celý jeden deň v týždni - stredu)
ak dokáže zabezpečiť budovanie sociálneho cítenia a zmyslu pre hodnoty
Usilujme sa hľadať spôsoby, ako tento ideál meniť na realitu. Pre naše deti a budúcnosť tejto krajiny.