Waldorfská škola v Bratislave

Bilancia uplynulého roka a výzvy školy v novom roku

Autor: Xénia Činčurová, učiteľ, 11.1.2016

S príchodom nového roka waldorská škola zavŕšila 14. rok svojej existencie na Slovensku. A aký bol rok 2015?

Bol to prvý rok po ukončeni experimentálneho overovania waldorfskej pedagogiky, teda prvý rok stabilnej existencie školy bez pocitu neistej budúcnosti.  Skončila sa dôležitá etapa presadenia sa waldorfskej pedagogiky v slovenskom školskom systéme a toto zavŕšenie 13-ročného procesu overovania prinieslo aj zmenu na poste riaditeľa školy: dlhoročná riaditeľka Slávka Šebová sa stala triednou učiteľkou prvého ročníka a dočasne povinnosti riaditeľa prevzala Xénia Činčurová.

Stabilizačné obdobie vystriedalo obdobie zmien súvisiacich s rastom školy a s jej novým legislatívnym postavením.  S potrebou zefektívnenia fungovania organizácie školy došlo k zmene v štruktúre denného chodu – miesto školníka a správcu sa zlúčilo do funkcie správcu areálu školy a zároveň vznikla aj pozícia koordinátora organizácie. V septembri sa osamostatnilo elokované pracovisko v Košiciach na samostatnú waldorfskú školu zatiaľ s dvoma ročníkmi.

Začali sa aj prípravné práce na prístavbu školy, ktorá je už nevyhnutná vzhľadom na nedostatok priestorov. Nadviazali sme spoluprácu s architektmi a pod ich vedením vznikla štúdia na rozšírenie budovy školy. Zvolili sme Radu školy, čím sme sa zaradili do štandardného legislatívneho rámca fungovania škôl na Slovensku.

A čo nás čaká nasledujúci rok?

Dotiahnutie rozhodnutia ministerstva školstva o schválení waldorfskej pedagogiky, keďže bol zatiaľ schválený len školský vzdelávací program, aj to len pre dve slovenské školy s nejasnými možnosťami vzniku ďalších, vrátane strednej.

Získanie povolenia vlastníka budovy s prístavbou školy a príprava celého stavebného procesu, aby sa prístavba mohla uskutočniť v nasledujúcom kalendárnom roku.

S tým súvisí aj získanie financií na rozvoj školy a personálnu stabilizáciu. 

Potrebujeme aj podporiť proces vzniku novej waldorfskej školy v Bratislave, keďže veľký záujem rodičov o waldorfské vzdelávanie svojich detí už nedokáže jedna bratislavská škola uspokojiť.

Čaká nás aj formulácia novej stratégie vzťahov s verejnosťou v ďalšej etape rozvoja waldorfského hnutia na Slovensku ako aj vnútorná práca na ďalšom skvalitnení organizačného chodu školy a našej pedagogickej práce.

Výzvou ostáva vonkajší areál školy, kde sa v spolupráci s architektom kultivuje záhradný priestor pre naše deti.

Naše úsilie bude smerovať aj k posilneniu spolupráce s rodičmi našej školy v organizačnej oblasti, ale aj vo vnímaní podstaty waldorfskej pedagogiky prostredníctvom ich vzdelávania.

Želajme si veľa síl a energie do výziev v novom roku!

Xénia Činčurová


comments powered by Disqus