Článok pre Vás napísala Alena Klčová, triedna učiteľka
Ekonomická matematika v 6. ročníku
Iste každý uzná, že je to oblasť v dnešnom svete veľmi dôležitá a zároveň školami zanedbávaná. V našej škole to ale tak nie je a toto je dokonca predmet, ktorý si obľúbia aj deti s horšími matematickými predpokladmi a zručnosťami. Je to tým, že nie je len o počítaní, ale aj o premýšľaní, hľadaní súvislostí a vzťahov vo svete, ktorý je deťom blízky.
Epocha začala tým, že sme sa zamysleli, čo sme robili od rána až po príchod do školy. Z našich činností sme odvodili, koľkí ľudia, aké profesie, pre nás pracovali. Od toho sme sa dostali k tomu, že ľudia chodia do práce a výsledky ich činnosti slúžia druhým. Dnes. Bolo to tak vždy?
Z toho sme prešli k záverom, čo sa im za čo oplatilo meniť, aké mali kritériá pri výbere, kto menil úspešne a prečo, komu sa výmena nedarila… Potom sme sa pozreli na to, čo sa stávalo postupne univerzálnou výmennou vecou – mušle, drahé kovy, … až sme prešli ku peniazom a ich vývoju.
Vznik a vývoj bánk a spôsob ich fungovania. Ako je možné, že vložím peniaze do banky a oni sa mi bezpracne množia? Čo to je úrok? Ako sa vypočíta? Aký je rozdiel medzi spotrebným a investičným úrokom?
Neopomenuli sme ani to, na čo majú peniaze slúžiť:
- spotreba
- pôžička
- dar
Sú tu otázky na ktoré by ste ani sami nevedeli odpoveď? Tak si zbehnite
na epochu ekonomickej matematiky alebo sa skúste opýtať waldorfských
detí. Dúfam, že z nich sa už ani jeden nezamotá do pôžičkového kolesa
úrokov, z ktorého je potom ťažké uniknúť.
K našej epoche sme sa ešte vrátili v škole v prírode, kedy sme
navštívili mincovňu v Kremnici. Videli sme, ako sa razili mince v
minulosti a ako to je dnes. Deti si mohli vyraziť vlastné mince na
pamiatku a väčšina z nich to aj urobila. Myslím si, že bez vedomostí o
ekonomike a sile a význame peňazí by z mincovne nemali taký zážitok, aký
som mohla pozorovať na mojich deťoch. Nebol ani jeden jediný, koho by
to nezaujalo, komu by sa nepáčilo.