Waldorfská škola v Bratislave

Zemepis šiesta trieda - Naša púť po zemi a pod ňou

Autor: Alena Klčová, učiteľ, 22.1.2013


Zemepis šiestej triedy má dve epochy. Jedna sa venuje Európe, štátom, mestám, povrchu, hospodárstvu... v polaritách sever - juh a východ - západ. 

Druhá je zameraná na podnebné pásma, činnosť vody, vzduchu, vrásnenie, sopečnú činnosť, minerály...

Túto druhú epochu sme začali ešte v škole v prírode, kde sme navštívili bane a pozreli si kamene rôzneho zloženia, ktoré tam boli vystavené. 

Pokračovali sme už na epoche zemeguľou a jej začlenením do vesmíru. Preskúmali sme, prečo sa strieda noc a deň a ako sa udeje zatmenie, prečo sa striedajú ročné obdobia a kde. Pri tom sme využili znalosti z fyziky, kde sme preberali kupolu a to, čo "vidí" bod. Z toho - najmä keď sme využili svetelný zdroj a Zemou a Mesiacom bola vždy hlava dieťaťa - sme pochopili túto zákonitosť. 

Prúdenia vetrov súviseli s predchádzajúcou tematikou a teda tým, kde svieti Slnko kolmo a kde sa len šikmo dotkne Zeme. 

Pôsobenie vody sme si ukázali na hlinenom kopci pri škole a na pieskovisku. Tak sme mohli vidieť, ako veľmi záleží aj na podloží. A v praxi sme sledovali, ako si voda "hľadá cestu" podložím, čo jej kladie prekážky, kde sa začne rozlievať... Spomienkami na jaskyne, ktoré sme videli, sme sa dostali aj k pôsobeniu vody pod zemou. 










Ďalší formovateľ povrchu sú sopky a vrásnenia. Ísť si prakticky pozrieť vznikajúcu sopku či práve sa vrásniace pohorie by mohlo byť aj riadne nebezpečné, tak sme túto tému prebrali viac vlastnou obrazotvornosťou.







Voda, vzduch a rozbúrená zem môžu hroziť aj rôznymi katastrofami, a tak sme sa dozvedeli o ničivých vetroch, povodniach či tsunami. Fascinujúce boli aj diery tvorené človekom, napríklad diamantové bane a ich pôsobenie na okolie.  

Dopad svetla zo Slnka na Zem určuje podnebné pásma. K nim patrí špecifická fauna a flóra. K tejto téme, keďže to bola posledná epocha, deti vytvárali skupiny a spracovávali poznatky na základe nakopírovaných podkladov. S robením poznámok z textu sme pracovali celý rok rôznymi spôsobmi a tu sme žali úrodu. Deti si pre seba navzájom urobili poznámky na tabuľu, ktoré si potom všetci odpísali a odkreslili.

Úplný záver epochy bol venovaný návšteve firmy Mramor, kde sme od ľudí priamo "od kameňa" dostali prehľad o usadených a vyvretých horninách a o ich zvetrávaní, a tým aj o zvetraných horninách. Každé dieťa si odnieslo batoh kameňov pre radosť či pre svoju, možno aj novovznikajúcu zbierku. Venovali sme sa aj našej triednej zbierke kameňov, polodrahokamom a pieskom.

 

Tak sa nám, napriek tomu, že táto epocha bola posledná - slniečko už riadne pripekalo a prázdniny stáli za dverami - podarilo zahrúžiť intenzívne do prác a aj si z nej niečo odniesť...  


comments powered by Disqus