Pritom základy vzdelanosti nie sú ani nekonečné ani ľubovoľné. Skutočné vzdelanie (v každom predmete!) je program, ktorý formuje človeka duchovnou prácou na sebe a vo svete. Veda je duchovné prenikanie sveta s cieľom ho spoznať. Vzdelanie nie je pre ducha nič vonkajšie – vzdelanie je prostriedok, práve vďaka ktorému sa duch môže realizovať. Skutočnosť, že pojem ducha bol z moderných vied a kultúrnych koncepcií triumfálne vylúčený, vyhlasuje profesor Liessmann za vyhlásenie rezignácie na vzdelanie.
Pritom škola nemá dôležitejšiu úlohu ako učiť jasnému mysleniu, opatrnému úsudku a konzekventným záverom. Odbory, ktoré precvičujú formy myslenia, sú: materinský jazyk, klasická literatúra, matematika, filozofia, umenie a hudba. Pričom skutočné vzdelanie nezačína výučbou cudzích jazykov, ako si to dnes myslia mnohí rodičia, ale naopak, dokonalým zvládnutím materinského jazyka v jeho gramatickej systémovosti, významovej šírke, syntaktickej a štýlovej rôznorodosti. Len dokonale zvládnutý rodný jazyk ako prostriedok vnímania sveta a seba vyjadrovania umožňuje rozvíjať myslenie a akékoľvek poznanie. A naopak, učiť sa cudzí jazyk znamená zahltiť si pamäť slovami miesto myšlienok.Odklon od myšlienky vzdelania sa najzreteľnejšie prejavuje tam, kde by sme to najmenej očakávali – v centrách samotného vzdelávania. Dôkazom toho je nahradenie cieľov vzdelávania „schopnosťami“ a “kompetenciami.“
Tí, čo hlásajú schopnosť tímovej práce, flexibilitu a ochotu komunikovať za ciele vzdelania, hovoria o odstránení akejkoľvek individuality, ktorá jediná môže byť v skutočnosti adresátom aj aktérom vzdelania. V rýchle sa meniacom svete sa nevzdelanosť, teda rezignácia na záväzné duchovné tradície a klasické vzdelanie, stala cnosťou, ktorá jednotlivcovi umožňuje rýchle, flexibilne a bez zaťaženia “vzdelanostným balastom” reagovať na neustále sa meniace požiadavky trhu.
Dnešný stav vzdelávacej politiky sa obmedzuje na sledovanie poradia. Myslenie bolo nahradené počítaním poradia v nejakých rebríčkoch, čo sa prejavuje rôznym testovaním žiakov a inštitúcií. Fetišizácia rebríčkov je symptómom špecifickej formy nevzdelanosti – chýbajúceho úsudku. Je to posadnutnosť predstavou, že posudzovať znamená kvantifikovať, a tým zaradiť do v skutočnosti nič nehovoriacich koloniek. Pritom kvantita už svojou podstatou nie je kvalita a preto kvalitu nie je možné jednoducho previesť na kvantitu.
Skutočné vzdelanie nie je účelové, roztrieštene reagujúce na náhle požiadavky trhu či vládnych programov, ale súvislé, zakotvené v tradíciách veľkých kultúr, ktoré človeka formujú a umožňujú mu byť nezávislý na diktáte doby a módnych vlnách. Je to program sebavzdelávania človeka, formovania a rozvíjania jeho tela, duše a ducha, jeho individuálneho nadania a má viesť k rozvoju individuality a k sebavedomej účasti na živote obce a jej kultúry.
Vzdelanie nemá slúžiť trhu, ale sebapoznaniu, jeho cieľom má byť pochopenie ľudskej existencie, vedomie ľudskej dôstojnosti a má viesť k slobode osobnosti, nie k poslušnému zaradeniu sa do mechanizmov trhu a spoločenských ideológií.
Tento článok patrí do seriálu Kvalitná škola.
- Kvalitná škola 1: Prečo ma škola straší?
- Kvalitná škola 2: Pohoda či náročnosť?
- Kvalitná škola 3: Kde sa podela vzdelanosť?
- Kvalitná škola 4: Chceme žiakov “kŕmiť” či “dvíhať”? (práve ste dočítali)
- Kvalitná škola 5: Prečo má waldorfská pedagogika zmysel v systéme nášho a celoeurópskeho školstva?